Kimolan kanavan 12 metrin sulutuskorkeus ja venetunneli tekevät kokemuksesta ainutlaatuisen.
Vesiuiton on vuosien saatossa korvannut maantiekuljetukset, tukkiuitto väheni ja lopulta se loppui kokonaan. Viimeisimmät puut on uitettu kanavaa pitkin 14. elokuuta 2002, eli lähes 20 vuotta sitten. Tämän jälkeen kanava on toiminut lähinnä onkipaikkana ja on siinä järjestetty erilaisia kansallisia kalastukilpailujakin.
Kimolan kanavan muutostyöt kestivät kaikkinensa muutaman vuoden. Hanke on ollut suuri ja sen kustannuksetkin nousivat noin 20 miljoonaan euroon.
Kimolan kanavan ansiosta Kouvolaan pääsee veneillen Pielavedeltä saakka! Ajatelkaa, peräti 400 kilometrin takaa. Kanavan myötä sisämaaveneilyyn aukesi aivan uudenlaiset mahdollisuudet ja reitit.
Uusi Kimolan kanava on tarkoitettu veneilykäyttöön. Sulun korkeus on peräti 12 metriä ja lisäksi siellä on Suomen oloissa täysin poikkeuksellinen veneilytunneli.
Kimolan kanavan muutostyöt tässä matkan varrella ovat kiinnostaneet itseäni kovinkin paljon. Johtuu tietysti siitä, että olen kotoisin Vuolenkoskelta ja Kimolan kanavan reunaa pitkin on lapsena ajeltu autolla tai matkustettu linja-autolla Kimolan mummulle. Lapsuudesta muistan vielä hyvin puulautat kanavassa, toisinaan se oli niin täynnä puuta, ettei vettä näkynyt oikeastaan ollenkaan….
Kimolan kanavan avajaisia vietettiin viikko sitten maanantaina 3.8.2020 ja itselleni tuli mahdollisuus päästä näkemään ja kokemaan Kimolan kanava viime lauantaina. Ja mikä päivä! Aurinko paistoi täydeltä taivaalta.
Lähdimme matkaan Vuolenkosken satamarannasta, josta pääsi M/S Pyhäjärvi -nimisellä aluksella noin 4 tunnin reissulle. Tulevaisuudessa reitille on tulossa useita erilaisia vaihtoehtoja ja Kimolan kanavaan voi lähteä tutustumaan myös esim. Heinolasta.
Alkumatka sujuu kauniissa Vuolenkosken maisemissa ja melko nopeasti saavutamme kanavan suun. Saapuessamme sululle, reunat ovat täynnä ihmisiä, jotka olivat tulleet autoillen katsomaan sulun toimintaa. Jännä hetki, laiva ajetaan sulkuun, summeri soi kovaa ja portit suljetaan kolahtaen. Pikkuhiljaa vesi laskee ja noin puolessa tunnissa olemme laskeutuneet 12 metriä alaspäin. Vasta sulun pohjalla tajuaa, miten paljon alaspäin olimme menneet. Ympärillä ei näkynyt muuta, kuin sulun seinät ja ylhäällä sininen taivas.
Laiva lipui kanavaa pitkin vielä jonkin matkaa, kunnes käännyimme takaisin ja saimme kokea sen, miltä tuntuu nousta sulussa ylöspäin. Sulun pohjalla tuntuu kyllä jotenkin ”hullulta”, sitä on syvässä kuopassa ja pikkuhiljaa noustaan ylöspäin kohti taivasta.
Yllättävää oli mielestäni se, miten tasaisesti lasku ja nousu tapahtui. Aallokosta ei ollut tietoakaan, kaikki meni tosi tasaisesti ja rauhallisesti.
Itselleni tämä oli hieno ja tärkä hetki. Toki matkassa oli paljon tunnetta mukana, tuli niin paljon muistoja mieleen lapsuudesta, Kimolasta, mummosta, serkuista, tädistä, sedistä ja kanavan varrelta….
Jos kuljet sillä suunnalla päin, niin kannattaa käydä tutustumassa. Jos veneily tai laivaretki ei kuulosta houkuttelevalta, niin muista, että Kimolan kanavaan voi tutustua myös autoillen.
Kimolan kanavan esite, tarkat tiedot ja kartta löytyy Visit Kouvolan sivuilta. Avaa esite ja klikkaa TÄSTÄ